SITE MAP | PENGIKLANAN | HUBUNGI | DAPATKAN HADIAH MISTERI

Memang Gempaq

info panas | info semasa | info pelik |

.

Ribuan Pelajar Jual Badan Dalam Laman Sosial

Bukan ingin mengaibkan atau sengaja menjatuh hukum, lebih-lebih lagi kepada bangsa dan saudara seagama sendiri, namun meneliti setiap satu perbualan dan sesekali membelek gambar yang dimuat naik dalam akaun alam maya peribadinya itu, timbul rasa sedih bercampur kecewa.

Bayangkan, tiada lagi istilah mengurat di sini atau usaha pergi ke lokasi-lokasi tersembunyi, semuanya mudah! Cakap berapa yang mampu dibayar, ada pakej menarik yang bersesuaian dengan kemampuan akan ditawarkan.

Hakikatnya, bukan seratus remaja yang berkumpul berbual dan melakukan tawar-menawar, sebaliknya berpuluh ribu budak yang masih menyarung seragam sekolah khayal mengisi masa dengan menelaah budaya baru ini.

Lazimnya, laman sosial seperti Instagram, Twitter, Facebook, Wechat dan beberapa lain adalah ruangan terbaik untuk berkomunikasi atau meluahkan pendapat. Sudah namanya remaja dan golongan muda, situasi melepaskan geram dengan bahasa kasar adalah normal.


Lesennya, remaja ‘ekspresi’ dan gemar melepaskan setiap rasanya.


Namun setiap perkara ada batasnya. Jika sudah sampai ke tahap menayangkan tubuh atau gambar lucah sebagai pengenalan diri, itu sudah satu penyakit yang sepatutnya dihentikan.

Mulanya memang susah nak percaya, maklumlah maklumat yang disampaikan teman atau kenalan ada kalanya sengaja diperbesarkan sedangkan realitinya tidak seberapa. Namun dalam kes ‘melacur’ di alam maya, memang ia berlaku.

Tanpa rasa malu dan segan, dengan selamba beberapa remaja berbual dan menghantar mesej di laman sosial dengan perkataan lucah. Malah kebanyakan mereka dengan bersahaja membuat tawar-menawar harga untuk mendapatkan pakej seks.

“Apa sayang buat tu? Cantiknya badan, geram abang!”, bunyi mesej yang dikirimkan seorang lelaki berusia 18 tahun kepada sebuah akaun laman sosial yang gambar profilnya gadis separuh bogel.

Balas si gadis tak tahu malu ini pula: “Kalau betul geram, datanglah sini lepaskan rasa geram tu!”.


Akaun palsu

Dalam pada berbual pada peringkat awal, kemudian mereka berdua dengan berani dan selamba menghantar pula gambar bogel masing-masing. Lebih kronik ada yang mengirimkannya secara terbuka di laman sosial itu walaupun ia boleh dilihat oleh berjuta pelayar.

Sejauh mana kebenarannya sukar diukur kerana ramai juga yang menggunakan akaun palsu untuk suka-suka dan tidak kurangnya yang menggunakan alam maya untuk melepaskan nafsu semata-mata dan bukannya betul menjual diri.

Tapi tidak kisah betul ataupun palsu, perbuatan meletak gambar bogel atau lucah sebagai pengenalan profil adalah satu perbuatan tidak bertanggungjawab. Lebih 90 peratus adalah anak muda.

Penyalahgunaan laman sosial sudah pun disenaraikan sebagai salah satu jenayah yang boleh dibawa ke muka pengadilan jika disabit salah. Namun jika pengguna yang tidak bertanggungjawab itu melayari laman sosial menerusi akaun palsu, ia mengundang kerumitan.

Bagaimanapun undang-undang masih ada untuk mengawal perbuatan jenayah ini kerana jelasnya ia boleh menjejaskan kesejahteraan dan akhlak seseorang itu.

Letak ketepi soal undang-undang dan hukuman, persoalannya mengapa ada juga anak muda hari ini yang sanggup melakukan perkara seperti ini? Jika masih tidak percaya, anda sendiri boleh meneliti menerusi ruangan siber di mana menjadi himpunan ramai anak muda yang bagai tandus kasih sayang.

Peliknya, ada saja kaedah dan idea mereka untuk menyalahgunakan sesebuah kemajuan yang dicipta. Ada saja alternatif mereka untuk memberikan impak negatif kepada sesebuah teknologi yang tujuan asalnya positif.


Masalah serius

“Antara penyalahgunaan, menghantar mesej dan memuat video lucah dengan mengakses gambar yang ghairah, memang boleh merosakkan akidah dan maruah diri individu. Sekali gus boleh mendatangkan masalah sosial.

“Saya sendiri terkejut apabila terbaca status dan beberapa bahan lucah yang ada di dalam laman sosial ini kerana sepatutnya ruangan ini adalah untuk berkomunikasi. Tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya.

“Remaja atau golongan muda memang jenis yang gemar meluahkan apa saja yang mereka fikirkan. Tidak dinafikan, saya sendiri ada kalanya begitu kerana ia jelas dapat meringankan tekanan.

“Mana tidaknya, jika timbul rasa kurang selesa atau tidak puas hati, saya akan meluahkannya di Twitter dan teman-teman lain akan memberi komen kepada status saya. Setidak-tidaknya saya akan rasa dihargai dan berpeluang berkongsi tekanan itu dengan kawan lain.

“Namun jika hingga mengeluarkan bahasa kesat dan menjadi satu platform ‘menjual diri’, saya fikir ia adalah situasi serius. Mustahil untuk kita mengubah sikap dan pendirian seseorang jadi mungkin dengan pemantauan dari pihak berkuasa, perkara seperti ini boleh dikurangkan,” katanya.

Soffian Ahmad, 24
Kuala Lumpur


Impak besar

“Impak kepada sikap mereka yang sering menyalahgunakan Twitter ini adalah besar. Bukannya pada diri mereka saja, sebaliknya mampu mempengaruhi remaja lain.

“Pernah juga saya meneliti perbualan beberapa remaja yang rancak bersembang lucah. Bukan saja berkomunikasi, malah sesekali mereka memuat naik gambar lucah pula kononnya untuk mengundang rasa berahi tanpa segan-silu.

“Sudah sinonim dengan golongan muda, suka mencuba benda baru dan sesuatu yang mereka tidak pernah lakukan. Jadi sudah tentu jika adalah wabak dan virus sebegini, ia mudah merebak hingga berjangkit kepada individu lain pula.

“Itu lebih menakutkan kerana penyakit seperti ini sebenarnya menyerang secara senyap dan jika tidak dibendung dengan segera, ia boleh menjadi lebih serius hingga mampu meruntuhkan akhlak golongan muda lain,” katanya.

Firdaus Razak, 23
Johor Bahru

Tajuk Paling Popular

Cara Bersetubuh Dalam Islam Yang Umat Islam Kena Tahu --> Baca Disini
Hukum Doktor Lelaki Memegang Dan Melihat Kemaluan Wanita-->Baca Disini
Kisah Benar Isteri Berzina Ketika Suami Outstation--> Baca Disini

Kisah Benar Anak Rogol Ibu Sendiri Hingga Hamil--> Baca Disini
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori info semasa dengan tajuk Ribuan Pelajar Jual Badan Dalam Laman Sosial. Jika Artikel Ini Menarik Sila Bookmark dengan URL https://gempaqgiler.blogspot.com/2013/10/ribuan-pelajar-jual-badan-dalam-laman.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown - 8/10/13

5 komentar untuk "Ribuan Pelajar Jual Badan Dalam Laman Sosial"

  1. Tanpa Nama27.10.13

    tanda2 akhir zaman!!!! zina berleluasa..memang betul kata nabi 1400 tahun dahulu

    BalasPadam
  2. Ko ni tk abis2 akhir zaman McM tau2 jerk klau hebat sngat cer cite ngan Aku Tarikh kematian ko bila kul brpa n bab pa...! Cite la

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama21.4.14

      kau nie bodo k giler????ckp mcm org xde agama. .mmg btol la ap dye ckp 2. .dunia da akhir zaman bodoh. .kau igt dye tuhan k kau tny mcm 2. .bangang punye org. .lbih baek mampus la dri buat dosa. .

      Padam
    2. Tanpa Nama23.4.14

      adam... ko bodoh lg bangang... mak bapak ko x de agame ke pe.. x ajar ko ke?

      Padam
  3. Tanpa Nama28.4.14

    Subhannallah... Insaflah wahai manusia...

    BalasPadam

Geng Blogger

Putera Izman