SITE MAP | PENGIKLANAN | HUBUNGI | DAPATKAN HADIAH MISTERI

Memang Gempaq

info panas | info semasa | info pelik |

.

Isteri Serba Salah Dipaksa Tinggal Bersama Adik Ipar

Adik ipar lelaki saya tinggal serumah. Seperti semua maklum, haram ipar-duai untuk tinggal serumah. Namun, perkara ini dianggap ringan oleh keluarga mentua saya.

Masalah bertambah berat apabila suami saya selalu bekerja di luar kawasan dalam jangka masa yang lama. Hanya tinggal saya dan adik ipar lelaki serta anak saya.Ibu mentua saya seperti tidak peduli perkara itu, biarpun sudah diterangkan. Padanya ia seperti suami tidak mahu menjaga adiknya atau saya yang tidak menyukai adik ipar.

Suami saya menjadi serba salah. Adik ipar juga belum mampu untuk menyewa sendiri. Saya juga menjadi serba salah.Ibu mentua menyuruh saya menganggap adik ipar seperti adik sendiri. Itulah yang saya lakukan, namun rasa tidak selesa tetap timbul.Sudah tentu keadaan berlainan kerana dia adalah ipar saya dan bukan adik kandung.

Saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Saya tidak mahu suami menjadi anak derhaka. Saya juga tidak mahu ibu mentua berkecil hati, namun kebajikan dan perasaan saya bagaimana? Bantulah saya Dr.

Iza
Selangor


Pada kebiasaannya, masyarakat lebih berhati-hati dengan orang asing, tetapi tidak berbuat demikian dalam keluarga sendiri atau terdekat.Mereka mengambil mudah dan kadang-kadang terlepas pandang dengan ahli keluarga sendiri. Ini yang berlaku dalam keluarga anda.

Sebab itu, Rasulullah SAW memberi amaran supaya perkara buruk tidak berlaku. Antaranya hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: “Jangan kamu sekalian masuk ke dalam (ruang) wanita.

“ Seorang Ansar bertanya: “Ya Rasulullah, bagaimana dengan saudara ipar (al-hamu)?” Rasulullah menjawab: “Saudara ipar adalah kematian.” (Riwayat Bukhari, Muslim, Ahmad)

Kematian di sini bermaksud keadaan yang sangat bahaya kerana perbuatan berdua-duaan itu boleh membawa kepada dosa seperti zina, tuduhan jahat dan berlaku perpecahan keluarga apabila perkara tidak diingini berlaku.Seorang suami sepatutnya bertanggungjawab menjaga kebajikan dan perasaan isteri, contohnya dalam kes di atas, suami mesti meraikan hak dan perasaan isteri.

Membawa adik sendiri tinggal serumah sepatutnya mendapat keizinan isteri terlebih dahulu dengan adanya perbincangan dan dibuat peraturan tertentu.Apabila isteri tidak selesa, suami hendaklah mencari alternatif lain seperti mencari rumah atau bilik berasingan untuk adiknya. Sekiranya adik tidak mampu, suami boleh mendahulukan sedikit wangnya.

Begitu juga adik ipar dan ibu mentua perlu memahami kedudukan puan dalam rumah itu. Misalnya apabila suami puan tiada di rumah, adik ipar perlu dinasihati supaya tidak bermalam di rumah puan dan beliau boleh menumpang rumah kawan atau sebagainya.Dengan berbuat demikian, semua kebajikan masing-masing dapat dipenuhi dengan sebaiknya.







Tajuk Paling Popular

Cara Bersetubuh Dalam Islam Yang Umat Islam Kena Tahu --> Baca Disini
Hukum Doktor Lelaki Memegang Dan Melihat Kemaluan Wanita-->Baca Disini
Kisah Benar Isteri Berzina Ketika Suami Outstation--> Baca Disini

Kisah Benar Anak Rogol Ibu Sendiri Hingga Hamil--> Baca Disini
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori info wanita dengan tajuk Isteri Serba Salah Dipaksa Tinggal Bersama Adik Ipar. Jika Artikel Ini Menarik Sila Bookmark dengan URL http://gempaqgiler.blogspot.com/2013/09/isteri-serba-salah-dipaksa-tinggal.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: putera izman - 16/09/13

5 komentar untuk "Isteri Serba Salah Dipaksa Tinggal Bersama Adik Ipar"

  1. Tanpa Nama17.9.13

    sy pun pnah ada pglman mcm ni.tp dgn abg ipar yg kurang waras sy jg mkn mnum dia sdgkn sy bru brkhwin msa tu..suami plak keje shif..abg ipar ada jgk mngangu..sy bdoa dan brusaha..jln tr baik kmi bncang dgn smua kluarga belah suami..biar la diorang mbnci sy dri mruah sy tgadai dblkang hri...

    BalasPadam
  2. Mcm mana pula dgn keluarga mentua yg terlalu berfikiran terbuka...lelaki luar bebas keluar masuk rumah tak kira time..kadang2 bila blk kg suami..rasa tak selesa..dah la kena tido kat ruang tamu ramai2..mentua anak2 sedara..kdg abg pun ada..mak mentua sindir kalau masuk tido dlm bilik..dia suka semua anak cucu dia berkumpul walau time tido mlm..

    BalasPadam
    Balasan
    1. klu x paham batas2 aurat memang payah la...

      Padam

Geng Blogger

Putera Izman