SITE MAP | PENGIKLANAN | HUBUNGI | DAPATKAN HADIAH MISTERI

Memang Gempaq

info panas | info semasa | info pelik |

.

Malam Pertama Di Alam Kubur

Info Agama| Selamat datang ke laman blog memang gempaq.Perkongsian kali ini malam pertama dialam kubur.Kita sering ingat atau sering bayangkan malam pertama pengantin namun mingkin kita tidak pernah terfikir malam pertama di alam kubur

pendedahan ini sebagai nasihat atau peringatan kepada semua pembaca terutamanya yang pembaca setia blog ini.Terima kasih diatas kunjungan anda tanpa anda blog ini tidak kemana berikut kisah malam pertama di alam kubur

Kubur adalah perhentian pertama setelah seorang hamba itu meninggal dunia dan kemudian tempatkan di alam arwah sehingga hari kiamat. Di sinilah penentuan kebahagiaan kecelakaan yang abadi. Disini admin ada berkongsi cerita mengenai malam (hari) pertama di alam kubur. Dimana kubur merupakan lubang neraka bagi yang tidak beriman manakala yang beriman akan mendapat rahmat Allah.




Hadis Abi Sa...idmengatakan

NabiSallallahu 'alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud:



"Kubur itu adalah salah satu lubang neraka, atau salah satu taman syurga."Adapun arwah orang yang beriman akan sentiasa dalam rahmat dan peliharaan Allah tidak kira di mana mereka berada. Bagaimanakah seseorang itu akan menghadapi persoalan kubur?

Adapun roh orang yang beriman dijelaskan Allah dalam firman yang bermaksud:

"Setelah menerangkan akibat orang yang tidak menghiraukan akhirat, Tuhan menyatakan bahawa orang beriman dan beramal salih akan disambut dengan kata-kata: Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya, kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan), lagi diredai (di sisi Tuhanmu). Serta masuklah dalam kumpulan hamba-Ku yang berbahagia, dan masuklah ke dalam syurga-Ku." – (Surah al-Fajar, ayat 27-30)

Sebuah rumah masa depan yg amat sempit, gelap, dingin, lembab, sunyi yang berteman ulat, ular, cacing dan segala makhluk melata yang menjijikkan.

Tapi sedarlah, memang itulah masa depan hidup yg akan dilalui oleh setiap kita.Tak peduli kaya atau miskin, pejabat atau rakyat, melarat, kita semua akan merasa gelapnya kehidupan di alam kubur.

Jika kita lalai pada potret mengerikan alam kubur itu, niscaya hati kita akan selalu jauh dari Allah. Sebaliknya, jika kita selalu ingat bahwa di dunia ini kita tidaklah kekal, bahkan di atas kesenangan, kecantikan, kekayaan dan kedudukan status kita, niscaya kita akan berlinang airmata membayangkan betapa kerdilnya diri ini dan bergegas menyiapkan diri menyongsong alam kubur dengan penuh ketakziman dan keshalihan ibadah.

Bayangkanlah dengan penuh perih kehidupan macam apakah yang akan kita jalani kelak kala kita mulai dimasukkan ke liang lahat oleh orang yang sangat menghormati dan mencintai kita selama ini...hingga 7 malam ke depan, SubhanAllah...

Maka Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wasallam selalu menasihati para sahabat dengan mengatakan, "Hiduplah di dunia ini bagaikan seorang pengembara." Sehingga, pesan Ibnu Umar layak untuk diingat,

"Jika engkau sedang berada pada hari ini, maka janganlah engkau tunda-tunda sampai hari esok. Jika engkau sedang berada pada waktu petang, maka janganlah engkau tunda-tunda hingga pagi hari. Pergunakanlah sihatmu sebelum datang sakitmu dan pergunakanlah hidupmu sebelum datang matimu."

Karena itu, marilah bertaubat dan aktif berbuat baik. Tidaklah ada persiapan diri untuk menghadapi kematian yang lebih baik kecuali dengan menyegerakan diri bertaubat dan sentiasa memperbaharui taubat dari hari ke hari.


Allah Azza Wa Jalla .Berfirman :

"Setiap yang berjiwa, pasti akan merasakan mati."(QS. Ali Imran :185).

Sebelum manusia berpindah ke alam akhirat mereka akan menempuh satu alam di namakan alam barzakh dan di sana mereka akan menjawab soalan ditujukan malaikat kepada mereka. Di sinilah penentu kejayaan di alam akhirat nanti sama ada manusia itu akan masuk ke syurga atau neraka.

Persoalan kubur tidak terkecuali bagi setiap orang yang meninggal dunia sama ada mereka mati di bumi, laut atau angkasa. Mengenai gambaran azab dan seksa kubur itu dalam pelbagai cara seperti dijelaskan ulama.

Bagaimanapun kita tidak banyak mengetahui rahsia alam roh melainkan apa yang diceritakan al-Quran dan hadis kerana ia adalah urusan Allah. Apabila seseorang berpindah ke alam baqa, bermakna terputuslah segala hubungan dan amalannya di dunia ini melainkan sedekah jariah, ilmu bermanfaat, anak soleh dan juga doa daripada kaum kerabatnya di dunia ini.

Riwayat daripada Ad-Dailami ada menyebut yang bermaksud:

"Orang yang mati dalam kuburnya adalah seperti orang sedang tenggelam yang meminta pertolongan. Ia menunggu sampai kepadanya (rahmat) sesuatu doa daripada anaknya, atau saudaranya ataupun sahabat handainya. Apabila (rahmat) doa itu sampai kepadanya, maka tidaklah terkira sukacitanya dan dirasainya 'rahmat doa itu' lebih berharga daripada dunia dan segala isinya. Sebenarnya hadiah orang yang hidup kepada orang mati ialah doa dan istighfar."

Kubur adalah Alam Kegelapan. Cahaya yang dapat menerangi Alam Kubur ialah Kalimah La Ila IllAllah ( Tiada Penyembahan dan Ketaatan serta kepatuhan dalam kehidupan manusia dan jin melainkan hanya kepada Allah Azza wa jalla )..Wallahu Musta'an .

Kubur Setiap Hari Menyeru Manusia Sebanyak Lima (5) Kali ...

Aku rumah yang terpencil maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran.

Aku rumah yang gelap maka terangilah aku dengan selalu solat malam.

Aku rumah penuh dengan tanah dan debu bawalah amal soleh yang menjadi hamparan.

Aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar. 

Aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir, maka banyaklah bacaan

"Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dapat menjawabnya.


Menurut Dr Aidh Abdullah Al-Qarni dalam kerya nyer yang bertajuk Malam Pertama Di Alam Kubur)

Malam itu ialah Malam Pertama Di Alam Kubur


Pernahkah engkau melihat kuburan?

Pernahkah engkau melihat gelapnya kuburan?

Pernahkah engkau melihat sempit dan dalamnya liang lahat?

Pernahkah engkau membayangkan kengerian dan kedahsyatan alam kubur?

Sedarkah engkau bahawa kuburan itu dipersiapkan untukmu dan untuk orang-orang selain darimu?
Bukankah telah silih berganti engkau melihat


teman-teman, orang-orang tercinta dan keluarga terdekatmu diusung dari dunia fana ini ke kuburan?

Apakah Malam Pertama Kita di Alam Kubur Nanti Asyik dan Nikmat atau Penuh Derita dan Sengsara?"


Wahai anak Adam, apa yang telah engkau persiapkan saat malam pertamamu nanti di alam kubur?


Tidakkah engkau tahu, bahawa ia adalah malam yang sangat mengerikan.


Malam yang kerananya para ulama' serta orang-orang yang soleh menangis dan orang-orang bijak mengeluh.


Apa tidaknya, kala itu kita sedang berada di dua persimpangan dan di dunia yang amat berbeza.


"Suatu hari pasti engkau akan tinggalkan tempat tidurmu (di dunia), dan ketenangan pun menghilang darimu.


Bila engkau berada di kuburmu pada malam pertama, demi Allah, fikirkanlah untung nasibmu dan apa yang akan terjadi padamu di sana?"

Hari ini kita berada di dunia yang penuh keriangan dengan anak-anak, keluarga dan sahabat handai, dunia yang diterangi dengan lampu-lampu yang pelbagai warna dan sinaran, dunia yang dihidangkan dengan pelbagai makanan yang lazat-lazat serta minuman yang pelbagai, tetapi pada keesokannya kita berada di malam pertama di dalam dunia yang kelam gelap-gelita, lilin-lilin yang menerangi dunia adalah amalan-amalan yang kita lakukan, dunia sempit yang dikelilingi tanah dan bantalnya juga tanah.


Pada saat kita mula membuka mata di malam pertama kita di alam kubur,
segala-galanya amat menyedihkan, tempik raung memenuhi ruang yang sempit tapi apakan daya semuanya telah berakhir.Itukah yang kita mahukan?


Pastinya tidak bukan?


Oleh itu beramallah dan ingatlah sentiasa betapa kita semua akan menempuhi Malam Pertama Di Alam Kubur!


Di dalam usahanya mempersiapkan diri menghadapi malam pertama tersebut, adalah diceritakan bahawa Rabi' bin Khutsaim menggali liang kubur di rumahnya. Bila ia mendapati hatinya keras, maka ia masuk ke liang kubur tersebut. Ia menganggap dirinya telah mati, lalu menyesal dan ingin kembali ke dunia, seraya membaca ayat:


"Ya Rabbku, kembalikanlah aku semula (ke dunia), agar aku dapat berbuat amal soleh terhadap apa yang telah kutinggalkan (dahulu)." (Surah Al-Mu'minun, ayat 99-100)

Kemudian ia menjawab sendiri;

 "Kini engkau telah dikembalikan ke dunia wahai Rabi'.." Dan disebabkan hal tersebut, Rabi' bin Khutsaim didapati pada hari-hari sesudahnya sentiasa dalam keadaan beribadah dan bertaqwa kepada Allah! Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kematian dan sakaratul maut yang bakal menjemputmu? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kuburan dan kengerian yang ada di dalamnya? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut akan hausnya di hari penyesalan? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut kepada api Neraka di Hari Kiamat nanti? Sesungguhnya kematian pasti menghancurkan kenikmatan para penikmatnya. Oleh itu, carilah (kenikmatan) hidup yang tidak ada kematian di dalamnya. "Ya Allah, tolonglah kami ketika sakaratul maut!"


Kematian itu pasti. Ia tidak meleset meski hanya sedetik. Ia biasa datang menyerap dengan tiba-tiba. Ia misteri. Kerananya setiap orang semestinya selalu siap. Dan tentu, husnul khatimah harus menjadi pilihan. Untuk mencapai itu, harus melalui jalan syari'at dengan menjalankan segala perintah dan menjauhi segala larangan Allah Ta'ala. Tanpanya, husnul khatimah itu nihil. Bukankah, perahu tak akan berjalan di daratan?


Wahai orang tua yang telah bongkok punggungnya dan dekat ajalnya, apakah engkau telah bersiap-siap menghadapi malam pertama? Wahai pemuda gagah yang bergelimang harta dan sejuta asa, apakah engkau telah bersiap-siap menghadapi malam pertama? Ia adalah malam pertama dengan dua wajah, mungkin menjadi malam pertama bagi malam-malam syurga berikutnya, atau menjadi malam pertama bagi malam-malam neraka selanjutnya.


Kesimpulannya, Kubur adalah perhentian pertama setelah seorang hamba itu meninggal dunia dan kemudian tempatkan di alam arwah sehingga hari kiamat. Di sinilah penentuan kebahagiaan kecelakaan yang abadi. Disini admin ada berkongsi cerita mengenai malam (hari) pertama di alam kubur. Dimana kubur merupakan lubangneraka bagi yang tidak beriman manakala yang beriman akan mendapat rahmat Allah. 


Tajuk Paling Popular

Cara Bersetubuh Dalam Islam Yang Umat Islam Kena Tahu --> Baca Disini
Hukum Doktor Lelaki Memegang Dan Melihat Kemaluan Wanita-->Baca Disini
Kisah Benar Isteri Berzina Ketika Suami Outstation--> Baca Disini

Kisah Benar Anak Rogol Ibu Sendiri Hingga Hamil--> Baca Disini
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori info agama dengan tajuk Malam Pertama Di Alam Kubur. Jika Artikel Ini Menarik Sila Bookmark dengan URL http://gempaqgiler.blogspot.com/2013/07/malam-pertama-di-alam-kubur.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown - 17/07/13

6 komentar untuk "Malam Pertama Di Alam Kubur"

  1. Tanpa Nama17.7.13

    Allahuakbar.....allahuakbar.....allahuakbar......Engkaulah maha penyayang lagi maha pengampun ya allah.....ya allah kau ampunkanlah segala dosa2 yg telah aku lakukan semoga aku mendapat hidayah & petunjuk darimu ya allah.......amin....

    BalasPadam
  2. Subhanallah.... terima kasih atas perkongsian ini..... semoga menjadikan kita lebih beristiqomah.... Ameen...

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama17.7.13

    Ya Allah...jauhi lah aku dr tipu daya dunia ini..aku x sggup ke neraka mu ya Allah...

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum ya ahli dunia insyallah ahli kubur

    BalasPadam
  5. terimakasih atas potingannya..
    maaf kalo boleh saya tanya,
    apakah benaar jika iman kita baik maka di datanginya dengan yang berwajah tampan dan sebaliknya?
    terimkasih ;)

    BalasPadam
  6. suka iget dosa kalo inget sama kematian :'(

    yuk klik juga http://mobildatsunbandung.com/

    BalasPadam

Geng Blogger

Putera Izman